NASZE PODRÓŻE

Fotorelacje pasjonatów zwiedzania

TRASA WYCIECZKI

Belgia, Luksemburg - trasa wycieczki


INTERESUJĄCE FAKTY

Jan I Luksemburski zwany Ślepym był hrabią Luksemburga, królem Czech i tytularnym królem Polski w latach 1310–1335. Swoje pretensje do tronu ograniczał do dawnego królestwa Przemysła II (czyli Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego). W 1327 r. postanowił upomnieć się także o polskie dziedzictwo Wacława II. Wyprawa wojsk czeskich zatrzymała się dopiero u bram Krakowa i tylko skuteczna interwencja dyplomatyczna Węgier, w których interesie nie leżała likwidacja królestwa Władysława Łokietka, uratowała je przed uzależnieniem od Czech. W kolejnych latach Jan Luksemburski shołdował Górny i Dolny Śląsk, księstwo wrocławskie oraz Mazowsze. W 1335 r. na zjeździe w Wyszehradzie Kazimierz Wielki wykupił czeskie prawa do korony polskiej za ogromną jak na owe czasy sumę 20 tys. kop groszy praskich (dwukrotność rocznych dochodów z żup solnych w Wieliczce). W 1345 r. z powodu najazdu Luksemburczyka na księstwo świdnickie wybuchła wojna polsko-czeska. Kiedy król Czech przez osiem dni bezskutecznie oblegał Kraków, jego wojska zostały pobite pod Miechowem i Będzinem, co zmusiło go do podpisania rozejmu. Jan Luksemburski zginął w 1346 r. w bitwie pod Crecy, a jego szczątki spoczywają w krypcie katedry w Luksemburgu.

Jan I Luksemburski (1296 - 1346)


O TYM WARTO WIEDZIEĆ

Arrasy znajdujące się na Zamku Królewskim na Wawelu zostały zamówione, zakupione i sprowadzone przez Zygmunta II Augusta w Brukseli, będącej w XVI wieku głównym ośrodkiem tego typu tkactwa. Wykonane według projektów artystów niderlandzkich, reprezentują najwyższy poziom artystyczny: są tkane wełną, jedwabiem, nićmi srebrnymi i złotymi (gęstość tkania 7 do 8 nici osnowy na 1 cm). Widnieją na nich znaki tkackie warsztatów wykonujących zamówienia wielkich osobistości ówczesnej Europy, cesarzy, królów, dostojników świeckich i kościelnych. Są to znaki Pietera van Aelsta, Jana de Kempeneera, Willema de Kempeneera, Jana van Tieghema. Kolekcja wykonana w Brukseli dla polskiego króla w latach 1550 - 1560 pierwotnie mogła liczyć około 170 sztuk, obecnie 138. Zespół arrasów w komnatach Zamku Królewskiego na Wawelu jest jedyną ruchomą pozostałością wyposażenia wnętrz krakowskiego zamku z czasów renesansu. Składa się z kilku serii o różnych tematach, przedstawieniach, wymiarach i formatach, które zostały wykonane w różnych warsztatach. Należą do nich: seria biblijna, werdiury oraz arrasy herbowe i monogramowe. Wszystkie arrasy stanowią zwartą całość, łączy je ten sam szlak ornamentacyjny, utworzony z przeplatających się wstęg i występujący na wszystkich tkaninach, a także wspólne cechy techniczne i materiałowe. (źródło: wikipedia.org)

Satyry trzymające kartusz z monogramem Zygmunta II Augusta (ok. 1560 r.)


CIEKAWE HISTORIE

Na mocy postanowień kongresu wiedeńskiego z 1815 r. Belgia połączona była z Holandią i Luksemburgiem w jedno państwo pod panowaniem Wilhelma Orańskiego, Królestwo Zjednoczonych Niderlandów. Władca faworyzował Holendrów przy obsadzaniu ważnych stanowisk co budziło niezadowolenie Belgów. Po sukcesach rewolucji we Francji w 1830 r. Belgowie chwycili za broń i 18 listopada 1830 r. proklamowali oderwanie Belgii od Holandii. Ustalonego prządku w Europie strzegło Święte Przymierze, sojusz Prus, Austrii i Rosji. Na interwencję zdecydował się car Mikołaj I, który na przełomie X/XI zarządził mobilizację armii Królestwa Polskiego. Perspektywa wysłania polskich żołnierzy w charakterze korpusu interwencyjnego do Belgii była jednym z zewnętrznych impulsów, które przyspieszyły decyzję o wybuchu powstania. Zryw zbrojny Polaków przekreślił plany interwencji Świętego Przymierza w Niderlandach. Świadomość faktu, że niepodległość Belgii ocalała w dużej mierze dzięki powstaniu listopadowemu, była w Brukseli bardzo duża, a organizację belgijskiej armii powierzono wodzowi powstania, generałowi Janowi Skrzyneckiemu. Pamiętano o tym nawet po wielu latach, kiedy w 1920 r. belgijska rodzina królewska zaangażowała się w niesieniem pomocy broniącej się przed bolszewikami Polsce.

Gustaf Wappers, Epizod wrześniowych dni 1830 na Grand Place w Brukseli


Belgia, Luksemburg

Sierpień 2024

Brugia, Kanał Miłości

Kiedy wybierałem się do Belgii, wiedziałem czego mogę oczekiwać. Bogate średniowieczne miasta, pełne wspaniałych zabytków, których potęga wyrosła na handlu wełną i suknem oraz tkactwu i obrocie diamentami w pełni zasłużyły na swoją sławę. Ich włodarze z powodzeniem zadbali o to, aby przeszłość harmonijnie łączyła się z teraźniejszością.

Po malowniczych uliczkach Brugii czy Gandawy, otoczonych bajecznie kolorowymi kamieniczkami i poprzeplatanych kanałami włuczyłem się godzinami, zawsze trafiając na coś nowego i oryginalnego. Wisienką na torcie okazały się lokalne muzea, pełne wspaniałych arcydzieł malarstwa i sztuki użytkowej. Nieoczekiwanym odkryciem było dla mnie Wielkie Księstwo Luksemburga, poprzecinane zalesionymi dolinami i upstrzone ufortyfikowanymi zamkami, pałacami i rezydencjami. Jednak największym zaskoczeniem okazała się informacja, że w Luksemburgu wszystkie środki transportu publicznego na terenie księstwa są darmowe. Szkoda, że tylko tutaj.


Bruksela


Grand Place w całej okazałości Ratusz z XV w. Fasada ozdobiona posągami książąt Brabancji Pomnik Everarda `t Serclaesa, bohatera narodowego z XIV w. Podcienia Maison de l`Etoile, widok na Maison du Roi Pamiątkowa fotka Fasada Maison du Roi, posąg cesarza Karola V Maison du Roi, ozdobne zwieńczenie dachu Grand Place, pierzeja zachodnia Godło domu cechu piekarzy, przedstawiające hiszpańskiego króla Karola II Grand Place, pierzeja północna Maison des Pigeon, tutaj ukrywał się Wiktor Hugo, gdy musiał uciekać przed Napoleonem III Dom cechu krawców, posąg biskupa św. Bonifacego Maison des Ducs de Brabant, siedem domów cechowych połączonych jednym frontem Fronton Domu Książąt Brabancji, fryz (1770 r.) przedstawiający `Obfitość, czyli odbudowę handlu i przemysłu` Popiersie na pilastrze, Filip III Dobry hrabia Brabancji Uliczny artysta La Burse, budynek giełdy towarów wartościowych z XIX w. Wnętrze giełdy, na ścianie kariatydy dłuta Auguste`a Rodina Kościół św. Mikołaja z Bari z XII w. i małe domki oparte o jego fasadę Instalacje `Mrówka` i `Panna mloda` Królestwo czekolady Artystka przy pracy Do wyboru, do koloru Tour Noire, fragment fortyfikacji z XII w. Kościół św. Katarzyny i dawny port rzeczny Oryginalne pisuary z XIX w. przy fasadzie kościoła Barokowy kościół św. Jana Chrzciciela w Beginażu Uliczny artysta Palce lizać ! Królewskie Galerie Świętego Huberta Szklany dach galerii Inne spojrzenie Tłumy turystów na Rue de l`Etuve Manneken Pis (Siusiający chłopiec) figurka z brązu z 1619 r. Pamiątkowa fotka Zrobiło się chlodniej, więc trzeba założyć ubranko Manneken Pis, erotyczne ciasteczka i pamiątkowe monety Gotycki kościół Notre Dame de la Chapelle Pomnik niderlandzkiego malarza Pietera Breugla Starszego Malowniczy plac Grand Sablon Gotycki kościół Notre Dame du Sablon Portal transeptu Posągi apostołów i świętych Maswerki i pinakle Gargulec Wnętrze świątynii Beatrice Sodkens w łodzi Petit Sablon, figury z brązu przedstawiają reprezentantów brukselskich cechów Ogrodzenie z kutego żelaza Park Petit Sablon Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych Klasycystyczne wnętrze Jacques-Louis David, Śmierć Marata (1793 r.) Place Royale, kościół św. Jakuba na Coudenbergu Pomnik Gotfryda z Bouillon, jednego z przywódców I wyprawy krzyżowej Pałac Królewski Gotycka katedra św. św. Michała i Guduli Strzelista fasada Wejście przedzielone kolumną z rzeźbami Trzech Króli Kolumny z posągami apostołów Imponujące sklepienie żebrowe Barokowa ambona przedstawiająca wygnanie Adama i Ewy z raju Rzeżba św. Guduli Oryginalny konfesjonał z XVII w. Zachodnia fasada, witraż z 1528 r. przedstawiający Sąd Ostateczny Południowy transept, witraż z 1538 r. przedstawiający Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski Wiszące organy piszczałkowe typu jaskółcze gniazdo Victor Horta, secesyjny Hotel van Eetvelde (Unesco) Plac Agora, czy te wąsy są prawdziwe ? Plac Hiszpański, pomnik Don Kichota i Sancho Pansa Kolumna Kongresu upamiętniająca narodziny Belgii Fragment latarni Nowoczesna zabudowa przy bulwarze Króla Alberta II Impresja Plac Luksemburski, w głębi budynki Parlamentu Europejskiego Agora Simone Vei Demokracja w działaniu Budynek Parlamentu Europejskiego Budynek Paul-Henri-Spaak Rue Wiertz, statua Europy z symbolem Euro Królewskie Muzeum Sił Zbrojnych i Historii Wojskowości Sala z eksponatami z XIX w. Grand Place, słynny dywan kwiatowy Pamiątkowa fotka, czas wracać do domu

Bruksela powitała mnie futurystyczną architekturą, jednak stolica Belgii to nie tylko siedziba najważniejszych instytucji unijnych. To na wskoś kosmopolityczne miasto zachwyciło mnie wspaniałymi zabytkami i otwartością mieszkańców. Najbardziej spektakularnym miejscem okazał się wpisany na listę Unesco Grote Market z imponującym ratuszem i domami cechowymi. Tuż przed powrotem miałem też okazję podziwiać słynne dywany kwiatowe, pokrywające co dwa lata płytę rynku.


Gandawa


Stary budynek poczty z XIX w. Widok z mostu św. Michała na kanał rzeki Leie Coorenmeterhuis i Gildehuis van Vrije Schippers (Dom ważenia zboża i dom cechowy wolnych marynarzy) Domy cechowe przy Graslei, widok od strony kanału Kościół św. Mikołaja z XIII w. Smukłe wieżyczki fasady Parking dla rowerów Szczyt domu Szczyt domu Malownicza uliczka Klein Turkije Futurystyczna sylwetka Hali targowej z 2012 r. Szklane gonty pokrywające drewnianą konstrukcję George Minne, fontanna z klęczącącymi nagusami Dzwonnica i sukiennice z XV w. Figura smoka z dziobu statku norweskiego króla Sigurda I Krzyżowca Hala targowa i budynek ratusza Plac Świętego Bawona Ozdobny wspornik Królewski Teatr Holenderski z końca XIX w Mozaika w tympanonie, Apollo na rydwanie słonecznym w otoczeniu dziewięciu muz Katedra św. Bawona z XV w. Chwila wytchnienia Portal na fasadzie zachodniej Tympanon portalu, po lewej posąg św. Bawona Nawa, w głębi organy z XVII w. Laurent Delvaux, rokokowa ambona z drewna i marmuru Główny ołtarz, gloryfikacja św. Bawona Chór, grisailles z XVIII w. ze scenami ze Starego i Nowego Testamentu Peter Paul Rubens, Nawrócenie Świętego Bawona Hubert i Jan van Eyck, Ołtarz Gandawski (1420 - 1432) Het Gravensteen (Zamek Hrabiów) z XII w. Dulle Griet (Szalona Małgośka) działo oblężnicze z XV w.

Gandawa może poszczycić się wspaniałymi zabytkami pochodzącymi ze wszystkich okresów historycznych. Niektóre z nich jak imponująca dzwonnica Belfort zostały umieszczone na Liście Światowego Dziedzictwa Unesco. Mnie jedank do miasta przyciągnął Ołtarz Gandawski autorstwa niderlandzkich malarzy Huberta i Jana van Eycków. Podziwianie arcydzieła znanego też pod nazwą "Adoracja Mistycznego Baranka" w jednej z kaplic katedry św. Bawona było dla mnie niezapomnianym przeżyciem.


Brugia


Jezioro Miłości (Minnewater), w głębi dom śluzowy (Sas House) z XVI w. Wieża prochowa Garbaty most i zabudowania beginażu z XIII w. Łabędź, symbol Brugii Beginaż kościół św. Elżbiety, widok od strony kanału Domy beginek z XVIII w. Wijngaardstraat, studnia z głową konia Widok na kanał Bakkersrei z mostu Marii Pamiątkowa fotka Lokalne przysmaki Portal Szpitala św. Jana z XII w. Gotycki kościół Najświetszej Marii Panny Nawa główna z chórem muzycznym Relikwiarz z fragmentem kości ramienia św. Antoniego Wielkiego Pałac Biskupi Figura maryjna Katedra św. Salwatora Nawa główna, krzyżowy chór z organami Artus Quellinus Młodszy, barokowa rzeźba Boga Ojca Średniowieczne grobowce zdobione polichromią Gobelin `Niesienie krzyża`, warsztat brukselski Jaspera Van der Borcht (ok. 1730) Zuidzandstraat Brama Kowalska Katelijnestraat, przytułek dla ubogich z 1683 r. Wiatrowskaz Kanał Dijver, przystań łodzi wycieczkowych Most Nepomucena Pamiątkowa fotka Plac Hof Arents, rzeźby Rika Poota Jeźdzcy Apokalipsy Muzeum Gruuthuse w zabudowaniach z XV w. Muzeum Groeninge - Jan van Eyck, `Madonna z kanonikiem van der Paele` (1436 r.) Muzeum Groeninge, Hans Memling - `Tryptyk Moreelów` (1484 r.) Grote Markt Breydel i Coninck, przywódcy antyfrancuskiego powstania w XIV w. Neorenesansowy budynek Historium Malownicze kamieniczki Belfort i Hallen, dzwonnica i sukiennice  z XIII w. Burg, ratusz z XV w. Posągi hrabiów i herby miast Flandrii Brugse Vrije, ozdobny szczyt z XVI w. Bazylika św. Krwi, kaplica z XV w. Pozłacana statua Marii Burgundzkiej (1457-1482) Miejscowy środek transportu To będzie niezła fotka Tylna fasada dworu z XVI w. na `Groenerei` Szczyty domów Kanał Groenerei, Meebridge Kanał Groenerei, Peerdenbridge Miejskie kąpielisko w kanale Coupure Kościół św. Anny z XVII w. Jerusalemstraat Jerusalemkerk z XV w. Oryginalna skrzynka pocztowa, odbiór przesyłek o 10:00 Brama Krzyżowa Wiatrak Sint-Janshuismolen z 1770 r. Kruisveg, wiatrak Bonne-Chière

Brugia często nazywana jest Wenecją północy i nie ma w tym stwierdzeniu wiele przesady. Malownicze uliczki poprzecinane kanałami potrafią zachwycić nawet największego malkontenta. Dzięki wspaniale zachowanym zabytkom, całe historyczne centrum miasta zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco. Brugia to także wspaniałe kościoły i bogate muzea. W jednym z nich, Groeninge Museum podziwiałem arcydzieła Hieronima Boscha, Jana van Eycka, Hansa Memlinga i wielu innych artystów.


Antwerpia


Gwarny Grote Markt Fontanna Brabo z końca XIX w. Silvius Brabo z odciętą ręką potwora Druona Antigoona Renesansowy ratusz z XVI w. Pamiątkowa fotka Figura Matki Boskiej na fasadzie ratusza Herb hiszpańskich Habsburgów władających Niderlandami Domy cechowe i katedra Najświetszej Marii Panny Strażnik miejski w historycznym stroju Ozdobne szczyty domów cechowych Św. Jerzy zabijający smoka Studnia Quintena Massysa (1466-1530) Pomnik Nello i Patrasche, bohaterów antwerpskiej legendy Katedra Najświetszej Marii Panny z XIV-XVI w. Wieża zegarowa Budowniczowie katedry przy pracy Główny portal katedry Tympanon portalu, płaskorzeźba Sąd Ostateczny Archiwolta portalu, figury świętych Figury świętych Wnętrze katedry Peter Paul Rubens, Podniesienie Krzyża (1611 r.), pod tym tryptykiem w/g legendy zamarzli Nello i Patrasche Łuk tęczowy, Chrystus na krzyżu Ulica Suikerrui, dom kongregacji kupieckiej Hanza z 1800 r. Nietypowy środek transportu Restauracja Morso zaprasza Repliki najsłynniejszych diamentów świata Kobiety kochają diamenty Historyczny jarmark Historyczny jarmark Palce lizać ! Historyczny jarmark Wszechobecny Rubens Het Steen, średniowieczny zamek nad brzegiem Skaldy Olbrzym Lange Wapper, flamandzka postać folklorystyczna Zabudowania wewnętrzne Kartusz z godłem miasta i napisem `Fortunata Antverpia` Przystań autobusów wodnych Figura Maryjna Meir, główna ulica handlowa Pomnik malarza Anthony Van Dycka Dom Rubensa Królewskie Muzeum Sztuk Pieknych, westybul Rogier van der Weyden, Siedem Sakramentów (1440-1445) Pieter Bruegel I, Taniec weselny (ok. 1566 r.) Sala ekspozycyjna, po prawej obraz `Hiszpańska furia w Antwerpii 1576` Peter Paul Rubens, Pokłon Trzech Króli  (1624 r.) Rene Magritte, instalacja artystyczna Madame Recamier (1967)

Ze wszystkich odwiedzonych belgiskich miast Antwerpia zrobiła na mnie najmniejsze wrażenie. Może powodem był jarmark w centrum miasta, który utrudniał zwiedzanie, zagmatwana zabudowa Grote Markt, zmęczenie podróżą albo kiepska pogoda. Z nawiązką odbiłem sobie to wszystko podziwiając arcydzieła starych mistrzów w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych. Kolejną atrakcją była wizyta w Muzeum Diamentów z których obróbki słynie Antwerpia, będąca niekwestionowaną stolicą handlu diamentami na świecie.


LUKSEMBURG

Luksemburg


Staromiejska uliczka (Avenue de la Porte-Neuve) Impresja Pomnik luksemburskich poetów Dicka i Lentza autora hymnu Luksemburga Plac Armii, neobarokowy budynek Cercle Municipal Fryz przedstawiający nadanie praw miejskich miastu Luksemburg w 1244 r. Pamiątkowa fotka Place Guillaume II, reprezentacyjny plac miejski Pomnik Wilhelma II, wielkiego księcia Luksemburga Miedziany lew przed Hotelem de Ville Mauretańskie wieżyczki pałacu książęcego Szyld nad wejściem do tawerny Pałac Książęcy z XVI w. Oryginalne kominy Pałac Książęcy, brama z herbem Luksemburga Pamiątkowa fotka przed budką strażnika Hôtel de la Chambre, oryginalna przewiązka Hôtel de la Chambre, siedziba luksemburskiego parlamentu Chwila wytchnienia Surowa bryła Narodowego Muzeum Historii i Sztuki Kamienna ambona z czasów merowingów (ok. 700 r.) Tarcze procesyjne cechów luksemburskich przedstawiające ich świętych patronów Kościół św. Michała z XVII w. Figura świętego Katedra Notre Dame z XVII w. Oryginalna wieża nad transeptem Alabastrowa trybuna organowa z aniołami i girlandami z 1622 r. Pocieszycielka strapionych, figura Madonny z Dzieciątkiem z XVII w. Krypta, barokowy sarkofag ze szczątkami Jana I Luksemburskiego Gelle Fra, pomnik pamięci ofiar wojen Pozłacana figura Nike z wieńcm laurowym w dłoniach Rawelin Pate wzmacniający bastion Becka Widok z murów obronnych na dzielnicę Grund, na pierwszym planie kościół św. Jana Chrzciciela Mury obronne wzdłuż Corniche, w dole rzeka Alzette Rocher du Bock, skała na której w X w. książe Lotaryngii Zygfryd zbudował twierdzę Pamiątkowa fotka Widok z Rocher du Bock na basztę Steirchen Fragment Murów Wacława z XIV/XV w. okalających dolne miasto, po lewej baszta Jakuba Średniowieczna wieża i most Steirchen nad rzeką Alzette Pozostałości wieży bramnej na skale Rocher du Bock Kamienny most łączący Rocher du Bock z górnym miastem Widok na mury obronne Corniche z przedmieścia Grund Fragment fasady kościoła św. Jana Chrzciciela Grund, domy nad rzeką Alzette Starzy kumple Winda panoramiczna Pfaffenthal Pfaffenthal, turyści podziwiający panoramę miasta

Wpisany na listę Unesco Luksemburg był największą twierdzą Habsburgów. Dużą część murów obronnych wyburzono, na szczęście średniowieczne fortyfikacje i bastiony z XVII/XVIII w. we wschodnioej części miasta zachowały się w dobrym stanie. Zwiedzając potężne umocnienia nad rzeką Alzette czułem się kompletnie zagubiony ich wielkością i rozmiarami. Jedyne co pozostało mi w pamięci to wieża Dent Creuse (Dziurawy Ząb) będąca reliktem twierdzy zbudowanej w X w. przez hrabiego Zygfryda.


Dolina Siedmiu Zamków


Mersch, klasycystyczny kościół św. Michała z połowy XIX w. Brama wjazdowa do zamku Mersch, herb Johanna-Friedricha von Elter Bastion obronny, w głębi wieża mieszkalna z XIII w. Wieża św. Michała, patrona miasta Smok z Mersch, symbolizujący trzy rzeki i siedem zamków Przydrożna kapliczka, Pieta Dolina rzeki Mamer Donżon zamku Schoenfels z XIII w. Fasada ozdobiona neogotyckimi wieżyczkami Widok na zamek Hollenfels z XII w. Hollenfels, średniowieczny donżon i wieża z murem obronnym Malownicza ścieżka Wielki Zamek Ansembourg z XVII w. Imponująca brama wjazdowa w stylu barokowym Grusza kolumnowa Wejście do ogrodów zamkowych Imponujące żywopłoty Fontanna z dwugłowym orłem, symbolem Habsburgów Wodozbiór Fontanna z Trytonem Widok na zamek z ogrodu warzywnego Aleja z mitologicznymi rzeźbami, widok w kierunku zachodnim Posąg Herkulesa Reprezentacyjna fasada południowa Posągi symbolizyjące kontynety lub nawiązanie do rzeźb Jeńców Michała Anioła Widok na stary zamek Ansembourg z XII w. Brama na dziedziniec zewnętrzny

Podczas zwiedzania Luksemburga zwróciłem uwagę na tablice reklamujące atrakcję pod nazwą "Dolina Siedmiu Zamków". Wyglądało to bardzo zachęcająco, więc zdecydowałem się na taką wycieczkę. Przeszedłem pieszo prawie 15 km i pomimo słonecznej pogody i malowniczych widoków wyprawa okazała się klapą. Zwiedziłem jedynie przepiękny ogród przy Grand Château d`Ansembourg, gdyż zamki były albo zamknięte, albo w trakcie prac restauratorskich.





Nasze ulubione zdjęcia

Luksemburg, impresja

Brussels, Place Royale, pomnik Gotfryda z Bouillon Obrońcy Grobu Świętego

Gandawa, Futurystyczna sylwetka Hali targowej z 2012 r.

Brugia, bezy

Luksemburg Dolina Siedmiu Zamków, reprezentacyjna fasada południowa Grand Chateau d`Ansembourg